top of page

סיכום (ביניים) כפיית המסכות בישראל



בתאריך 23.4.22 בשעה 20:00 נכנסה לתוקף הנחייה של רה"מ ושר הבריאות לפיה חובת עטיית מסכות בחללים סגורים התבטלה.

ההודעה פורסמה מספר ימים קודם לכן. מדוע קבעו את התאריך והשעה הספציפיים האלו? האם לא היה ניתן להודיע על הפסקה מיידית של חובה זו? האם הוירוס היה שותף למו"מ על המועד? או שמא התזמון קשור למימונה ולשיקולים פוליטיים ובחירות קרבות?

אז עכשיו, כשנתיים לאחר שכפיית המסכות נכנסה לחיינו כאמצעי הכפייה הראשון (שנשאר להיות גם האחרון) שהונחת על הציבור, בואו ניזכר לרגע מה הרקע לכפייה זו וננסה להבין - למה דווקא עכשיו הוחלט לבטלה?


במהלך חודש מרץ 2020 כשהקורונה הפכה לשיחת היום, שמענו את בכירי מערכת הבריאות בארץ ובעולם חוזרים על מסר אחד – "אין שום סיבה שהציבור הרחב יעטה מסכה. המסכה אינה יעילה במניעת תחלואה ואף עלולה לגרום לזיהומים ובעיות אחרות, ומקומה אך ורק בסיטואציות מיוחדות בקרב צוותים רפואיים."

למרות זאת, בתאריך ה 12/4/20, בכירי מערכת הבריאות שינו לפתע את דעתם ב-180 מעלות והחילו מדיניות חדשה - כפיית עטיית מסכות.


מה היה הבסיס לשינוי המדיניות?

שינוי המדיניות, אינו נבע ממידע כזה או אחר שהובא לידי מקבלי ההחלטות, כי אם נבע מהרצון לשדר מצב חירום , לחנך ולמשמע את הציבור . במילים אחרות, המטרה היתה להפחיד ולהרגיל אותנו לציית להנחיות הממשלה, כי רק אם נציית נוכל לעבור בשלום את מצב החירום. אבל איך אנשים ירגישו בכלל שיש מצב חירום? איך אפשר לייצר תמונה ויזואלית של מצב חריג ומפחיד? התשובה - אם כולם יסתובבו במרחב הציבורי עם כיסוי פנים המסתיר את הבעות הפנים שלנו. כיסוי פנים שכולנו מזהים, ומשייכים לו קונוטציות שליליות ומפחידות כגון בתי חולים, תחלואה ומוות.


בתשובה שניתנה לעו"ד גדי שילה, במסגרת בקשה לחופש המידע, מציין משרד הבריאות שחור על גבי לבן, כי מטרת כפיית עטיית המסכות, הנה חינוך הציבור.

אין זו "תאוריית קונספירציה".

לקורא המעוניין להרחיב ידיעותיו בנושא זה הקדשנו מאמר העוסק באופן בו התקבלה ההחלטה על כפיית המסכות:


מה קרה מאז?

האם התפרסמו מחקרים חדשים שבכל זאת מאשרים את תועלת המסכות?

ובכן, מחקרים רבים התפרסמו בשנתיים האחרונות. הטובים שבהם הראו בצורה ברורה– אין תועלת בעטיית מסכות. הן לא מועילות במניעת תחלואה ולא בהפחתת עוצמת המחלה או התמותה . במקרה הטוב, לעטיית מסכה אין אפקט– לא חיובי ולא שלילי, ובמקרה הרע, ישנם מחקרים המראים מתאם חיובי בין עטיית מסכה לתחלואה ותמותה, כלומר, יש אפשרות שהמסכות מגבירות את החולי. (קישור למחקר - https://www.cureus.com/articles/93826-correlation-between-mask-compliance-and-covid-19-outcomes-in-europe).


בנוסף, קיים שפע של ספרות מדעית, מחקרים ומאמרים המראים שורה ארוכה ונרחבת של נזקים אפשריים , החל מפגיעה בנשימה תקינה, חילוף גזים, סטרס על מערכת הדם, על המערכת החיסונית, פגיעה בעור הפנים, פגיעה בשיניים ובחניכיים, שאיפת חלקיקי פלסטיק ומתכות רעילות, מהם עשויה המסכה, שאיפת חיידקים המתפתחים על המסכה ועוד ועוד. אך הגרוע מכל הוא הנזק לילדינו – פגיעה בהבעות הפנים ובתקשורת הלא-מילולית, פגיעה במימיקה, פגיעה בדימוי העצמי ופגיעה בהתפתחות התקינה של כל מה שקשור בשפה, הבעה וקשר אנושי. מעולם לא נעשה כדבר הזה בהיסטוריה המודרנית. המסכות אינן אמצעי שפיר ונטול סיכונים וסכנות- אלו היו ידועות עוד לפני הקורונה, אך ההחלטה לכפות עלינו ועל ילדינו לעטות מסכה באופן מתמשך היוותה למעשה ניסוי רפואי ללא הסכמה, אחד מיני רבים שהגיעו בהמשך.

מה יהיו מלוא ההשלכות והנזקים של ניסוי זה? ימים יגידו. האם אלו שחייבו אותנו להשתתף בניסוי יקחו אחריות? האם יפצו את אלו שניזוקו? אם זה תלוי בהם - התשובה היא לא.


על פי הממשלה, ההחלטה להסיר מסכות, התקבלה לאור הנתונים המעודדים הקשורים לתחלואה, אך מבט בנתונים מראה שבתקופה האחרונה ישנם אלפי "מאומתים" יומיים, מאות חולים קשה ותפוסה גבוהה יחסית של מיטות בבתי החולים (מתוך הדשבורד של משרד הבריאות – 25/4/22 ). לשם השוואה – בתקופה שבין אוקטובר לסוף דצמבר 2021, כל המדדים הנ"ל היו נמוכים משמעותית מאלו של אפריל 2022, ובכל זאת, חובת המסכות נותרה בעינה. מדוע לא הסירו את חובת המסכות בתקופות בהם המדדים היו נמוכים בהרבה? היכן ההגיון ?


בואו נחשוב על הסבר. הלכה למעשה, מזה זמן רב שהרוב המוחלט של הציבור משתמש במסכות כסמרטוט החובק את הסנטר, או לכל היותר, מכסה את הפה. רק מעטים בקרב הציבור הקפידו על שימוש תקני, מה שאומר שהציבור אינו קונה את עניין המסכות, *והסיבות המרכזיות לכיסוי הסנטר הן הרצון להשתייך לקולקטיב שנוהג כך, החשש מקנסות, החשש מעימות, או אולי פשוט כי זו נורמה שהתקבעה. עובדה זו בוודאי אינה זרה למקבלי ההחלטות ולכן בטרם השקר כולו התפורר להם בין הידיים, הם החליטו ליצור מראית עין של הקלות, כתגובה להצלחה מדומה במלחמה בקורונה.


עוד גורם משמעותי שבוודאי היווה כוח מניע חזק, נוסף לאי ההקפדה הכללית, הם הקמפיינים המוצלחים של קבוצות רבות שפעלו לביטול כפיית המסכות, החל מהקמפיין העממי שאני ואחרים היינו שותפים לו, שהציב לו כמטרה, קודם כל, את שיחרור הילדים מהכפייה , דרך הפעילות של מח"צ, ופעילים אחרים ורבים כגון אורן פסטרנק שעימת את נציגי משרד הבריאות עם השקרים שלהם.

התנועה העצומה הזאת צברה תנופה ענקית ומהירה ואין לי ספק שאנשי התעמולה והנדסת התודעה של הממשלה זיהו את המומנטום הזה ופעלו בחופזה כדי להוציא לנו את הרוח ממפרשי המאבק ולייתר את פועלנו.


מה המסקנות מכל זה?

· המסכות אינן תורמות דבר למען הבריאות, נהפוך הוא – הן סכנה לבריאות. ניתן לקרוא בפירוט באתר שלנו - https://www.masks-info.com

· המסכות הן ניסוי – הן רפואי והן חברתי וכמו בכל ניסוי התנאי הראשון והבסיסי הוא הסכמה מרצון חופשי להשתתף בו. כפיית הניסוי מצד הממסד אינה חוקית ואינה מוסרית ולפיכך אין בסיס חוקי לכפות עטיית מסכה על איש.


· חייבים לשמור על ערנות. לצערנו הממסד הצליח (לעת עתה) לנרמל את המסכות ככפייה לגיטימית או כמחיר שראוי לדרוש אותו למען הציבור (על אף שמדובר במראית עין בלבד). אין שאלה שיבוא היום בו הממסד ינסה להחזיר את כפיית המסכות כפי שעשה בעבר .


· אם כולנו יחד ניצור נורמה קולקטיבית שבה איננו משתתפים יותר בניסוי ואיננו לוקחים חלק בהצגה, ולכן איננו ממשיכים לשחק ב"כאילו" עם חתיכת בד על הסנטר רק כדי לרצות מישהו, רק אז נוכל בצורה שקטה, מכובדת ובדרך של שלום, למנוע מהכפייה הזו לשוב.


· זיכרו את העובדות הללו כפי שהן, ואל תקנו את הנאראטיב השקרי שמוכרים לנו, שביטול המסכות נעשה מסיבות של בריאות הציבור. המסכות לא נכפו בשביל בריאות הציבור ולכן גם לא בוטלו בשביל בריאות הציבור. הכל נעשה מסיבות אחרות לגמרי, שאינן קשורות כלל לבריאות. זיכרו זאת.

11 views0 comments
bottom of page